Τμήμα Εικονικής Πραγματικότητας
Έρευνα / Ιστορικά στοιχεία
Μέτοικοι:
Οι
ελεύθεροι κάτοικοι των Αθηνών, που δεν ανήκαν στο σώμα των Αθηναίων αστών
αλλά διέμεναν μόνιμα στην πόλη αποτελούσαν την κατηγορία των μετοίκων.
Η πλειοψηφία των μετοίκων απαρτιζόταν από ξένους οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι
την οικονομική άνθιση της Αθήνας έρχονταν για να κερδίσουν χρήματα, κατά
κανόνα ασχολούμενοι με εμπορικές δραστηριότητες.
Η
γιορτή των Παναθηναίων:
Τα
Παναθήναια ήταν η πιο σημαντική γιορτή της Αθήνας, που γινόταν κάθε τέσσερα
χρόνια, στις 28 του μήνα Εκατομβαιώνος, δηλαδή περίπου στα τέλη του Ιουλίου.
Ο
πέπλος:
Ήταν ένα ορθογώνιο μάλλινο κομμάτι υφάσματος, που δίπλωνε προς τα έξω,
δημιουργώντας το «απόπτυγμα». Στη μέση τοποθετούσαν μια ζώνη και στους
ώμους στερεωνόταν με δύο καρφίτσες, τις «περόνες» (ο πέπλος δεν ραβόταν).
Πυξίδα:
ήταν μικρά κουτιά, συνήθως πήλινα, αλλά και ξύλινα, μεταλλικά ή από ελεφαντόδοντο,
συνήθως με πώμα. Χρησιμοποιούνταν κυρίως από τις γυναίκες για τα κοσμήματά
τους και για άλλα είδη καλλωπισμού. Εδώ, η συγκεκριμένη πυξίδα είναι ερυθρόμορφη,
του 5ου αι. π.Χ. και απεικονίζει μια γυναίκα καθισμένη να κρατά μια τουλούπα
μαλλί για τη ρόκα της και μια άλλη όρθια, να κρατά τελάρο κεντήματος.
Υδρία:
ήταν μεγάλα κλειστά αγγεία για τη μεταφορά νερού (οι πολύ μεγάλες ήταν
για επίδειξη). Είχαν τρεις λαβές, μια κάθετη στο λαιμό και δυο οριζόντιες
στο επάνω μέρος του σώματος. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούσαν οι γυναίκες
να τις ανασηκώνουν και να τις κρατάνε πάνω στον ώμο τους. Η συγκεκριμένη
υδρία που βρίσκεται στο δωμάτιο, είναι ερυθρόμορφη, του 5ου αι. π.Χ. (450-430
π.Χ.) και απεικονίζει δυο γυναίκες. Έχει ύψος 21 εκ. και διάμετρο 20 εκ.
Κοσμήματα: Τα χρυσά κοσμήματα ήταν περισσότερο κομμάτι μιας ξεχωριστής εμφάνισης των γυναικών, π.χ. σε γιορτές ή στο γάμο τους. Ζεύγος περονών, για τη στερέωση του πέπλου, με δυο σφαιρικές χάντρες και δισκόμορφο κορύφωμα. Βραχιόλι με πέρατα σε σχήμα κεφαλής φιδιού. Οι γυναίκες φορούσαν τα βραχιόλια είτε ως περιβραχιόνια (πάνω δηλαδή από τον αγκώνα), είτε ως περικάρπια. Δύο σκουλαρίκια (ενώτια) ως απλοί δίσκοι με σχέδιο ρόδακα. Τα σκουλαρίκια έχουν ανοιχτό άγκιστρο ανάρτησης. (συνήθως από αυτόν περνούσε ένας πολύ λεπτός μεταλλικός κρίκος που διαπερνούσε το λοβό του αυτιού). Περιδέραιο με κυλινδρικές χάντρες που εναλλάσσονται με μικρές αμφικωνικές. Δακτυλίδι
με κρίκο και αδιακόσμητη σφενδόνη.
Oικία:
H κατοικία στην αρχαία Eλλάδα είναι απλή και συνήθως οικοδομείται από υλικά
τέτοια που δικαιολογούν σήμερα τα λιγοστά ευρήματα (η κατασκευή τους εξωτερικά
δεν ήταν τόσο επιμελημμένη όσο των δημόσιων κτιρίων και εσωτερικά η διαρρύθμιση
γινόταν από ξύλο, υλικό που δεν άντεξε στον χρόνο).
H εξωτερική κατασκευή των σπιτιών - οι τοίχοι- στο χαμηλότερο μέρος αποτελείτο από πέτρες με πηλό, ενώ στο ανώτερο από ωμές πλίνθους. Σε συνέπεια δεν αποτελούσαν τόσο στιβαρές κατασκευές γι'αυτό και οι κλέφτες ονομάζονταν "τοιχωρύχοι". Στέγες υπήρχαν δικλινείς, αλλά και επίπεδες με δώματα, ταράτσες δηλαδή με στέγαστρα όπου οι Aθηναίοι έβρισκαν λίγη δροσιά τα βράδια του καλοκαιριού. Tο ελληνικό σπίτι
γενικά αρθρωνόταν γύρω από μία εσωτερική κεντρική αυλή, το αίθριο, που
περιστοιχιζόταν από τα δωμάτια τα οποία έβλεπαν σε αυτήν και φωτίζονταν
από αυτήν. H αυλή περιτριγυριζόταν από κίονες (το “περίστυλον”) που στήριζαν
την στέγη των ισόγειων οικιών ή τον ανώτερο όροφο (“πύργος”-“υπερώον”).
Eπίπλωση:
Tα
έπιπλα που στόλιζαν το αρχαίο σπίτι ήταν συνήθως λιτά και λειτουργικά,
τουλαχιστον απ’ ό,τι μαθαίνουμε από τις παραστάσεις στα αγγεία και τις
φιλολογικές πηγές. Aυτά ήταν καρέκλες, σκαμνιά, κλίνες, τραπέζια, ιματιοθήκες,
κοσμηματοθήκες και διάφορες κασέλες και μπαούλα. Υπήρχαν βέβαια και περίτεχνα
σκαλιστά έπιπλα, όπως οι "μηλισιουργές κλίνες"- κρεββάτια από τη Μίλητο-,
ή άλλα έπιπλα με μεταλικά και ελεφαντοστέινα στολίδια, ιδίως στην ελληνιστική
και ρωμαϊκή περίοδο.
Oι κλίνες προορίζονταν
γιά ύπνο, ανάπαυση, αλλά και για τα συμπόσια στην διάρκεια των οποίων οι
συνδαιτημόνες έτρωγαν και συζητούσαν ξαπλωμένοι.
Βιβλιογραφία / Πηγές / Παραπομπές: Boardman, J., Greek Art, London 1978. Δεσποίνη, Α., Αρχαία χρυσά κοσμήματα, σειρά Ελληνική Τέχνη, Εκδοτική Αθηνών, 1996. Douglas, G., What people wore, Dover Publications. Ευκλείδης οι Αρχαίοι λαοί, Οι Έλληνες. Fraceliere, R., Ο δημόσιος και ιδιωτικός βίος των Αρχαίων Ελλήνων, εκδόσεις Παπαδήμα 1971. Higgins, R.A., Greek an Roman Jewellery, London 1961. Iστορία του Eλληνικού Έθνους, τόμος Β 438 - 471 (για ιδιωτικό βίο Ελλήνων, κατοικία, ενδυμασία), τόμος Γ2 252-253 (Παναθήναια), Εκδοτική Αθηνών, 1971. Ιστορικός Χάρτης της Αθήνας, Τ.Α.Π., Αθήνα 1989. Kοκκορού-Aλευρά, Γ., H Tέxνη της Aρxαίας Eλλάδας: Σύντομη Iστορία, Kαρδαμίτσα, Aθήνα 1995. Μπρούσκαρη, Μ., Τα μνημεία της Ακροπόλεως, ΤΑΠ, 1996. Pekridou- Gorecki Anastasia, Η Μόδα στην Αρχαία Ελλάδα, εκδόσεις Παπαδήμα 1993. Parke, H. W., Festivals of the Athenians, Thames and Hudson. Reeder, El., Pandora, Princeton University Press, New Jersey 1999. Richter, G., Greek Art, London 1974. Travlos, S., Pictorial Dictionary of Ancient Athens, 1971. Tριάντη I., Το
Μουσείο Aκροπόλεως, Aθήνα 1998.
http://www.perseus.tufts.edu/ τελευταία πρόσβαση 8/2/2002 http://w38.fhw.gr/chronos/05/gr/index.html τελευταία πρόσβαση 8/2/2002 http://www.ancientgreece.com τελευταία πρόσβαση 8/2/2002 http://www.perseus.tufts.edu/cgi-bin/image?lookup=1992.06.0963
Το μικρό μουσικό απόσπασμα που ακούγεται είναι η Φρύγιος αρμονία από τη σειρά Ελληνικά Μουσικά Όργανα - Αρχαία Κιθάρα, Πέτρος Ταμπούρης, Vol. 15, FM Records 946.
|
|
Αρχή Σενάριο Παραγωγή Μοντελοποίηση Κίνηση Προγραμματισμός Έρευνα Δημιουργοί |